Tietoutta vahauksesta
Tässä käsitellään hieman oikeaoppisia asioita auton vahauksesta. Monesti näkee, kun ihmiset tekevät esipesun autoillensa ennen vahausta näin:
Pesu aloitetaan painepesurihuuhtelulla, jonka jälkeen siirrytään shampoopesuun, pesuvälineenä käytetään harjaa, tai sientä. Esipesu menee itseasiassa jo tässä kohtaa ainoastaan maalipinnan naarmuttamisen puolelle.
Oikealla tavalla esipesu aloitetaan laadukkaalla liuotinpesuaineella, joka ruiskutetaan auton pintaan ja annetaan vaikuttaa hetken. Tämän jälkeen huuhdellaan painepesurilla.
Seuraava käsittely tehdään myös liuotinpesuaineella, mutta käytetään apuna myös mekaanista puhdistusta, pesuvälineeksi tässä käy jokin synteettinen pesukinnas.
Tämän jälkeen pestään jälleen painepesurilla. Seuraava vaihe on raudanpoisto, jonka tarkoitus on irroittaa pinnasta kaikki liikenteestä tarttunut lentoruoste, jarrupöly yms. jotka voivat naarmuttaa maalipintaa.
Raudanpoiston jälkeen tehdään pienpoisto, joka irroittaa esim. tietyömaalta tarttuneet pikitahrat ja jopa puista tulleen pihkan.
Nyt, kun pinta alkaa olla jo melko puhdas, tehdään savestus. Savestuksessa käytetään yksinkertaisesti palaa savea ja liukastetta. Savea liu'utetaan peltiä pitkin keräten viimeisetkin likapinttymät pois.
Nyt päästään siihen, mistä yleensä ihmiset hommansa aloittavat, eli shampoopesu!
Shampoopesua tehdessä ei tietenkään käytetä harjaa tai sientä, vaan ainoastaan pehmeää pesukinnasta, joka ei vaurioita pintaa. Lampaanvillainen tai synteettinen "nuudeli" ovat oikeat välineet tähän.
Pesun jälkeen on aika kuivata/kuivattaa auto täysin, ja tehdä viimeistely, eli IPA-pyyhintä.
Nyt auto on valmis vahattavaksi. Perusvaha, kovavaha, kestopinnoite, glaze, sealant, tai mitä ikinä onkaan mielessäsi.
Totuushan on se, että isoin aika kuluu todellisuudessa pohjien tekemiseen, kun kyseessä on vahaus. Hyvät pohjat auttavat vahaa kiinnittymään pintaan ja suojaamaan mahdollisimman kauan.
Pelkällä shampoopesulla ei voi vaatia vahalta, että se pysyisi kiinni muutamaa viikkoa kauempaa.
Kovavahaus täytyisi suorittaa kahdesti vuodessa ja perusvahaus jopa 3-4 kertaa, jotta pelti saisi parhaan mahdollisen suojan ilmansaasteita vastaan. Kestopinnoite sitten taas on juuri sitä mitä nimikin antaa ymmärtää, eli hyvin pitkäikäinen, sekä hyvän suojan naarmuja vastaan antava suoja yhdestä viiteen vuotta, käytettävästä aineesta riippuen.
Kuulostiko hankalalta? Tuo autosi meille, nämäkin asiat hoidetaan ammattitaidolla, sekä tämän hetken laadukkaimmilla autonhoitotuotteilla!